StartpaginaStichting Ragamala-Nada-Yoga-Groningen, ontstaan, bestuursleden, vrijwilligersOver de stichting, netwerk, festivals, klassiek Indiase muziekConcertagenda Noord NederlandVrienden van RagamalaTheorie van de muziek en instrumentenEerdere concerten met foto's en infoLocatie/route, telefoonnummer, anmelding, huisregelse-mail, telefoon, namen

 

   
 

 

 

 

Ragamala

De naam Ragamala
betekent ‘garland of ragas’.

Raga betekent: ‘dat wat de ziel kleurt’ en in Ragamala wordt met raga de basis van Indiase Klassieke muziek, zowel in de Noord Indiase [Hindustaanse] als Zuid Indiase [Carnatisch] variant, bedoelt namelijk ‘een melodie van muzieknoten die omhoog en omlaag gaat en die niet op harmonie gefundeerd is zoals de Klassieke Europese / Westerse muziek’. Klassieke Indiase muziek kent zeven noten, die uitgebreid kunnen worden met vijf extra noten, en verder tussentonen / microtonen (:in totaal vierentwintig) bevatten.

Voor Westerse muziekoren klinkt Indiase Klassieke muziek ‘eentonig’, maar dat kan een kwestie van wennen zijn. Veel Klassieke Arabische en Turkse muziek is

 
 

ook op het eerstgenoemde principe gefundeerd en daar noemt men raga: maqam en dastgah. In een specifieke raga is het gebruik van de noten, hoogte, volgorde, belangrijkheid, specifieke notenreeksen, ruimtes tussen de noten en ‘verboden’ noten, bepaald.

 

Garland’ betekent in RAGAMALA ‘slinger van ragas’ (meerdere ragas dus). In de Indiase Klassieke muziek bestaat de ragamala als compositie en de muzikant laat verschillende ragas versmelten in een ragamala, een kunst omdat iedere raga allerlei eigenschappen en beperkingen bevat die in een ragamala gemakkelijk in muzikaal conflict kunnen komen, hetgeen de muzikant altijd tracht te voorkomen. Wel kan de muzikant de muzikale spanning verhogen door in de ragamala net niet in een echt ‘muzikaal conflict’ te laten komen. Vanzelfsprekend zijn ragas in ontwikkeling door de tijd heen en verandert het notenmateriaal en gebruik van de noten (onderling), het is namelijk levende muziek. De muzikant wordt geacht iedere keer de gespeelde klassieke raga tot leven te brengen door zijn of haar interpretatie op dat moment [naast dat hij of zij in de raga deels vaste composities speelt]:

Pandit Nikhil Banerjee, een van de grootste sitarspelers uit de recente historie uit de Indiase muziek, heeft heel lang geweigerd zijn muziek vast te leggen op plaat vanwege het feit dat hij van mening was dat opgenomen muziek ‘dode muziek’ was: het ‘moment’ van de levende muziekuitvoering met muzikant en publiek voorbij. Beleving bij Indiase muziek is een zeer belangrijk element 


 

Nada Yoga
 

Het principe van nada yoga is in bovenstaande verhalen aanwezig: vanuit de Indiase filosofie / zienswijze is de oorsprong van alles wat ontstaan is / ontstaat, oorspronkelijk geluid / trilling / klank / muziek: Nada Brahman. Daarom is in mensen, om ons heen en alles op aarde en daarbuiten, harmonie en muziek. Muziek is een taal waarmee gecommuniceerd wordt en kan worden tussen alles wat bestaat en contact gemaakt worden met het hogere of goden. In ieder geval is muziek iets wat ‘hoger en groter is dan onszelf’ en merken we dat als we onszelf verliezen in muziek. We kunnen ‘gegrepen, betoverd, opgaan in muziek omdat we iets van onze oorsprong herkennen’. Muziek kan magisch zijn, magische momenten hebben of op zijn minst magistraal klinken. Om nog even op Nada Yoga terug te komen: een opperste concentratie en ontspanning, ‘bevrijding’ volgens de Boeddhistische filosofie, kan ook door luisteren naar muziek bereikt worden.

Met RAGAMALA~NADA~YOGA~Groningen wil ik een bijdrage leveren aan muzikanten en publiek die muziek willen beleven op een wijze als hierboven beschreven.

 

 
StartpaginaStichting Ragamala-Nada-Yoga-Groningen, ontstaan, bestuursleden, vrijwilligersOver de stichting, netwerk, festivals, klassiek Indiase muziekConcertagenda Noord NederlandVrienden van RagamalaTheorie van de muziek en instrumentenEerdere concerten met foto's en infoLocatie/route, telefoonnummer, anmelding, huisregelse-mail, telefoon, namen